Slåtter på Äsprilla äng

Vill du hjälpa till att bevara den biologiska mångfalden? Då har du chansen att bidra genom att vara med på den tidiga slåttern på Äsprilla äng, 5 km söder om Landsbro.

Äsprilla slåtteräng har skötts på ett traditionellt sätt under många år. Årligen samlas människor för slåtter och gemensamt gille. Tack vare kontinuerlig hävd har många sällsynta och intressanta arter hittats i området. Nu behöver de vår hjälp med skötseln.

Äsprilla slåtteräng har ett fuktstråk som löper genom området. Källpåverkan har gett en krävande flora som slåtterblomma och loppstarr. Slåtterängen ligger lågt med fuktig till blöt mark och varierande grundvattennivå under året. Här växer fläcknycklar, jungfrulin, darrgräs, och spenört. Äsprilla äng finns med i Naturguiden över Vetlanda. Naturguiden över Vetlanda kommun

Den tidiga slåttern kommer äga rum den 18 juni och vi planerar börja vid 10-tiden och hålla på så länge vi orkar men du är välkommen att komma och gå när du vill under dagen. Ängen är inte lämplig att slå med lie eller slåttermaskin utan vi ber dig ta med dig en röjsåg med tråd eller grästrimmer och eventuellt en räfsa för vi räfsar ihop klippet samma dag. Vattentäta skor eller stövlar, handskar och ögonskydd rekommenderas. Vid chans till regn, se vår hemsida.

Anmäl dig genom att klicka på eventet i kalendern bredvid. Då kan vi som tack för ditt jobb bjuda dig på ett dignande fikabord.  Du kan även anmäla dig på Vuxenskolans hemsida.

Välkomna!

Naturskyddsföreningen Vetlanda