Naturskyddsföreningen Vetlanda

Naturskyddsföreningen värnar om vår natur, vår miljö och allt levande. Vi kämpar för att vårda det vi fått i arv från våra förfäder och sen ska lämna vidare till våra barn. Klimatet förändras på grund av vår livsstil, maten genmanipuleras för att öka den ekonomiska vinsten och mängden kemikalier våra kroppar dagligen utsätts för i vår vardag blir allt fler.

Problemen kan kännas oöverstigliga, men var och en kan göra mycket för miljön. Maten är en stor miljöbov och vad du väljer att lägga på tallriken gör stor skillnad. Ekologiskt, närproducerat och fairtrade bidrar till mindre gifter, mindre utsläpp och bättre arbetsvillkor. Genom att sopsortera, välja miljömärkta produkter, samåka, cykla till jobbet och att återanvända i stället för att köpa nytt, bidrar du till att minska belastningen på miljön.

I Naturskyddsföreningen arbetar vi gemensamt på olika sätt för att bevara livsmiljön så oförstörd som möjligt åt kommande generationer. På Höglandet finns till exempel ett klimatnätverk som träffas regelbundet och diskuterar frågor som rör detta. Om du är intresserad av att vara med eller har andra funderingar, hör av dig till någon i styrelsen!