Grundläggande artkurs

Forskning från Lunds universitet visar att dagens människor har betydligt sämre kunskap om växter än tidigare generationer. Artblindhet kallas det när man inte kan särskilja olika arter utan bara ser ”en blomma” eller ”ett träd”. Förmågan att se och känna igen naturens mångfald gör oss benägna att vara rädda om den och man får en större vilja att bevara den. Därför vill vi i Naturskyddsföreningen Vetlanda, i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, erbjuda denna kurs i grundläggande artkunskap till både medlemmar och ännu inte medlemmar.

Kursen har tre delmoment: höst, vinter, och vårsommar med introduktionsmöte i september och avslutning i juni.

Vi kommer ta oss ut och uppleva, fotografera arter, dela foton och tips på hur du lär in arterna på olika sätt och sedan ger vi dig en chans att kolla vad du kan. Vi kommer träffas fysiskt några gånger under året och ha annan kontakt via mejl och Facebook.

Vi planerar att använda delar ur boken Ut i naturen av Erik Hansson & Naturskyddsföreningen, naturen, kunniga personer och webben. Det kan dyka upp en och annan signalart, invasiv eller hotad art i denna kurs men vi kommer fokusera på de vanligaste arterna.

Hoppas du också vill vara med och hindra artblindheten.

Anmälan sker via Studieförbundet Vuxenskolan Artkurs HT 2023 -VT 2024 – SV Jönköpings Län

KURSPROGRAM Grundläggande artkunskap

6 september 19.00-20.00

INFORMATIONSTRÄFF Vuxenskolan, sal Nömmen

DELMOMENT HÖST – Svampar, Mossor, lavor, träd i höstskrud

10 september kl 10.00-12.00

Ut och uppleva/Vandring – 6 vanligaste svamparna + de vi ser. Almuth & Göran Holmqvist är våra svampexperter som kommer visa oss svamparna och vad de heter. Samling Krassaberg 1, kl 10.00 för vidare färd till svampstället. Vill du samåka dit från Dollarstore 9.40, mejla oss senast 9/9. Ta med egen fika, ev svampbok, antecknings- & fotomöjlighet (t.ex. mobil). Vill du plocka svampen bör du ta med dig korg och kniv. Denna aktivitet samkörs med våra vandringar så man måste inte ha anmält sig till artkursen för att vara med.

17 september

Ut och uppleva – 6 lavar, 6 mossor och 12 träd + de vi ser Vår kände Tomas Fasth kommer guida oss bland lavar och mossor.  Ta med egen fika, ev moss- & lavbok, antecknings- & fotomöjlighet (t.ex. mobil) och lupp/förstorningsglas om du har. Mer info kommer på informationsträffen den 6 september.

27 september kl 18.00

Vad har vi lärt oss? Vi tittar på foton/bilder, repeterar arter och gör en självkoll på vad du kommer ihåg. Vuxenskolan, sal Nömmen

DELMOMENT VINTER – Vinterfåglar inpå knuten, träd i vinterskrud, djurspår

26–29 januari 2024

Vinterfåglar inpå knuten, registrera fåglarna vid ditt fågelbord, Digitalt + hemma

11 februari kl 11.00

Ut och uppleva – 12 träd i vinterskrud och djurspår

21 februari kl 18.00

Vad har vi lärt oss? Vuxenskolan

DELMOMENT VÅRSOMMAR – Fåglar, sommarblommor och insekter

5 maj

Fågelskådning – 10? vanligaste + de fåglar vi ser (ornitologerna?)

29 maj

Ut och uppleva fotografera blommor och insekter – de 25 vanligaste blommorna, de 12 vanligaste insekterna + de vi ser

12 juni kl 18.00

Vad har vi lärt oss? Vuxenskolan