Höstens vandringar

12 november

Följ med till Flisbron, som föreslagits till nytt naturreservat, det ligger vid Repperda.

Samåkning från Dollar Store 10.00, och från Alseda kyrka kl. 10.15. Flisbron ligger där Höglandsleden går över väg 47, cirka 1,6 km från Repperda. Ta till höger in på en grusväg, kör en bit till en vändplats/parkeringsplats. För de som åker direkt dit ses vi vid ca. 10.30.

Vi går igenom området som ska bli naturreservat – det är inte så stort och det finns inga leder/stigar. Sen tar vi oss upp på en höjd och fikar där, så ta med fika och sittunderlag.

15 oktober

Vandring till Boställagölen på mossornas dag! Följ med och ta med egen fika. Samling vid Dollar Store kl. 10.00 för samåkning, så ca 10.20 är vi vid början av stigen till Boställagölen om någon kommer direkt dit.

Naturguiden över Vetlanda: Boställagölen
Området kring Boställagölen utgörs av ett stort våtmarksområde. Det är huvudsakligen en tallbeklädd mosse, men det finns även större ytor av kärr och centralt i området finns Boställagölen som fått ge namn åt platsen.
INFORMATION
Våtmarken har höga naturvärden och storleken och den orörda vegetationen ger en riktig vildmarkskänsla. Här är tallarna
knotiga och vitmossan ligger tät på marken. Området ligger precis innanför Fröderydsvägen, men det är svårt att föreställa sig att
detta område finns så nära samhället. Runt Boställagölen finns en markerad stig. Den är delvis spångad och leder besökaren
genom våtmarken där det finns chans att se både älg och många olika fåglar. På markenväxer lingon, tranbär och hjortron. Vitmossorna visar upp sin färgprakt och kan lysa upp i grönt, rött och gult. Det är rikligt med död ved vilket gynnar vedlevande insekter och fåglar. Skvattram och pors är ett vanligt inslag i området.
Vegetationen är känslig mot för mycket tramp, håll dig därför på stigen så att mossor och lavar inte tar skada.

10 september kl 10.00-12.00

De sex vanligaste svamparna + de vi ser. Almuth & Göran Holmqvist är våra svampexperter som kommer visa oss svamparna och vad de heter. Samling Krassaberg 1, kl 10.00 för vidare färd till svampstället. Vill du samåka dit från Dollarstore 9.40, mejla oss senast 9/9. Ta med egen fika, ev svampbok, antecknings- & fotomöjlighet (t.ex. mobil). Vill du plocka svampen bör du ta med dig korg och kniv. Denna aktivitet samkörs med Artkursen (där vi vill lära oss namnen på arter) men man måste inte ha anmält sig till artkursen för att vara med på denna vandring.