Klädbytardag 6/4 2019

Klädbytardag 2019

Lördagen den 6 april kl. 10-13 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Stationsgatan 5D i Vetlanda.

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Så här går det till på ett klädbyte:

Du tar med dig max tio fina och fräscha plagg (både barn och vuxenstorlekar, väskor och skor!)

För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

Det är helt gratis!

Inlämning av plagg sker på Studieförbundet Vuxenskolans lokal på Stationsgatan 5D Vetlanda, under fredagen den 5/4 mellan klockan 17 och 19. Samt på lördagen från kl 9:30.

Plagg som ingen väljer skänks till lokala second hand-butiker. Du får inte tillbaka kläderna.

Vill passa på att även tipsa om Naturskyddsföreningens kampanjsida Fixa grejen med praktiska tips och hemmahacks för att förlänga livet på våra saker, kläder och textilier.

Klädbytardagen 2019 ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen Vetlanda, Studieförbundet Vuxenskolan Vetlanda, Rosemarie Engblom och Moa Eckstrand.
Illustratör Erica Jacobson