INSTÄLLT Klädbytardagen 2020

INSTÄLLT

Välkomna till Klädbytardagen 2020!!
I höstas bytte vi nästan 600 plagg✌️✌️

Lördagen den 28/3 mellan kl 10-12 på Friskis & Svettis i Vetlanda kör vi 😊

Inlämning fredagen på Friskis mellan kl 16-18 samt från 9:30 på lördagen. Vill du lämna in tidigare är du välkommen att lämna hos Moa, hör av dig på 0735090985.

Så här går det till på ett klädbyte:

Du tar med dig max 15 fina och fräscha plagg, gärna träningskläder! (både barn och vuxenstorlekar, väskor och skor!)

För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

Det är helt gratis!

Plagg som ingen väljer skänks till behövande. Du får inte tillbaka kläderna.

Hjälp oss att sprida evenemanget till alla vi känner!

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Klädbytardagen har blivit ett nordisk event, Nordic Swap Day. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det Norska Naturvernforbundet som har klädbytardagen som en del i sin kampanj Ta vare på det du har.

Vill passa på att även tipsa om Naturskyddsföreningens kampanjsida Fixa grejen med praktiska tips och hemmahacks för att förlänga livet på våra saker, kläder och textilier.