Studiecirkel EU-valet = Miljövalet

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet – ett avgörande val för klimat och natur. Att orientera sig i EU:s miljöpolitik är inte alltid så lätt. Därför genomför Naturskyddsföreningen Vetlanda under våren en studiecirkel.

Vi kommer utgå från en serie korta filmer där sakkunniga på ett lättbegripligt sätt går igenom vilken betydelse EU-politiken har inom områdena miljö, klimat, skog, gruvor, miljögifter, jordbruk och hav. Med det vi har lärt oss av filmerna, våra diskussioner samt granskningar av EU-parlamentarikernas miljöinsatser och partiernas miljöpolitiska ambitioner – får vi kunskaper att kunna sprida informationen inför EU-valet. Vi kommer träffas vissa onsdagar 18.00 – 20.00 på Vuxenskolan samt på Vetlanda Festen och Naturskyddsföreningen Vetlandas sommarfest.

Visst vill du också vara med? Är du medlem i Naturskyddsföreningen, anmäl dig till vetlanda@naturskyddsforeningen.se med namn och personnummer.

Cirkelns datum och teman

31 januari – Introduktion, EU

14 februari – EU & MILJÖ

20 mars – EU & HAVEN och GIFTER