Våra planer på aktiviteter hösten 2021 – uppdaterad

Efter nästan ett och ett halvt år med coronarestriktioner hoppas vi att vi kan återta några av våra aktiviteter. Här kommer lite av de vi planerar att göra i höst om vi i Vetlanda kan hålla oss friska från Covid-19 och inte fler restriktioner sätts in.  Har du några frågor kan du mejla oss: vetlanda@naturskyddsföreningen.se

Klimatmanifestation

24 september, kl 15-17, Vetlanda Stadshus

STOCKHOLM 20190927 Klimatdemonstration vid Medborgarplatsen i Stockholm. I Sverige hÂlls manifestationer och strejker p ˆver 100 orter som arrangeras av Greta Thunbergs rˆrelse Fridays for future. Foto Claudio Bresciani / TT kod 10090

Efter rapporten från FN:s Klimatpanel är det viktigare än någonsin att gå från ord till handling!

Kom med på FridaysForFutures manifestation den 24 september, från klockan 15.00 vid Vetlanda Stadshus som anordnas av Naturskyddsföreningen i Vetlanda. Det är viktigt att visa att vi Vetlandabor också är oroliga för klimatförändringarna och vill se handling från politiker, företag och individer i vår kommun.

Fredagen den 24 september kommer det att vara manifestationer och demonstrationer över hela världen. Delta i denna globala rörelse även i Vetlanda!

Mer info kommer ni kunna läsa här, på Facebook och affischer runt om på stan.

Miljövänliga veckan  –  Klädbytardagen

2 oktober 10-13, Friskis & Svettis

Kom och byt kläder! Har du plagg du tröttnat på eller som inte längre passar, så kan de passa för någon annan. Klädernas livslängd förlängs och du bidrar till att förbättra miljön.

Ta med dig några fina och fräscha plagg. För varje plagg kommer du att få en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg. Det är helt gratis att vara med. Blir det kläder över, som ingen väljer med sina biljetter så kommer dessa att skänkas till en lokal second hand-butik.

Detta är Sveriges största klädbytardag som anordnas för att värna om miljön, klimatet och om människor i andra länder.

Välkomna!

Miljövänliga veckan  –  Slutslängt

2 oktober 10-13, ”på stan” i Vetlanda centrum

Under mottot ”Slutslängt” kommer Naturskyddsföreningen att informera om hur du kan förlänga livslängden på dina grejor genom att låta reparera dem, förnya dem eller göra något helt annat av dem. Varför inte byta dem eller ge bort dem, handla på second hand eller rent av hyra saker istället för att köpa dem. Vi kommer att svara på varför det är viktigt att bryta slit-o-släng trenden och dela ut en folder med namn och adresser till hantverkare, företag och sidor på nätet i Vetlanda. Kom och prata med oss!

Allemansrätten för nysvenskar – Uppskjutet till våren 2022

10 oktober, Illharjen

Naturskyddsföreningen i Vetlanda bjuder in nysvenskar till en dag i skogen för att uppleva naturen och får mer information om allemansrätten. Alla är välkomna, men aktiviteterna kommer I första hand att rikta sig till barnfamiljer. Mer information kommer här på hemsidan och Facebooksidan.

Skogen – Hyggesfritt skogsbruk

Senare i höst.

Just nu är det mycket diskussion om skogen och hur den ska brukas. Naturskyddsföreningen i Vetlanda vill bidra till att sprida kunskap om hyggesfritt skogsbruk och andra skogsfrågor. Vi planerar att anordna en föreläsning genom att bjuda in en expert/experter som kan dela med sig av sin kunskap. Håll utsikt efter mer information här på hemsidan och Facebooksidan.